Salut tout le monde!

Nu har jag äntligen lite mer tid att skriva, våran lärare är sjuk så då har jag chans att vara på datorn när de flesta andra har lektion.

Snart har jag varit här i en vecka, tiden har gått så snabbt, men ändå har det hänt så mycket! I söndags anlände jag på l'Àeroporte Côte d'Ázur vid tvåtiden på eftermiddagen. Jag hade en sån tur för min tremening Pia och hennes man Cheri kom och hämtade mig och bjöd mig även på salad nicoise på en restaurang nära Nice. Vi hann även åka hem en sväng till dom, deras hus var så fint och exakt sådär pittoreskt och mysigt som jag tänkt mig ett hem i Provence. Sen skjutsade Cheri mig till skolans residens där jag bott ända sedan dess. Jag bor på tredje våningen... "the famous third floor" som alla säger. Det har visst varit ganska festligt där i sommar. Jag delar lägenhet med en tjej från Grekland som inte gör så mycket mer än deltar på franska-lektionerna, pluggar på rummet och sover. Hon pratar inte engelska, så det är bra för träning för mig för då måste jag använda franskan! "Granne" med oss bor Carmela, en tjej från Schweiz och Laliana som är colombianska. Båda är verkligen hur trevliga som helst, jag och Carmela har varit på stranden i stort sett varje dag, promenerat i centrum, gått på utflykt till ett berg där man kan få en magnifik utsikt över staden och hunnit med mycket annat smått och gott. Igår var vi ut, jag, Carmela och ett gäng schweizare från våran första dag på skolan då vi gjorde språktestet som skulle bestämma vilken grupp vi skulle hamna i. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om schweizare, de pratar helst sitt hemspråk (schweizisk tyska) i alla fall. Det är lite synd för då förstår jag ingenting! Men Carmela fick vara som min tolk när de andra var för lata för att prata engelska eller franska :P Vi besökte i alla fall den "berömda" puben Waynes och också en annan mysig pub som hade billiga drinkar.

Ikväll ordnar skolan en fransk middag på en restaurang här i Nice, så det ska jag, Carmela, en tyska från våran våning, några schweizare och några fler fara på. Så det blir kul! Då ska vi få smaka på salad nicoise, nån slags pasta och även få en efterrätt!

Imorgon hade vi tänkt besöka Monaco! Det finns en buss som bara tar 2€ för en biljett tur och retur. Billigt eller billigt? :)

Hoppas allt är bra med er därhemma :)
Ganska soliga kramar härifrån Niiice (det är lite mulet här idag!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0