Cannes - bilder, bilder!

I lördags for vi på en utflykt till en av grannstäderna - Cannes.

Roman, Sandra och Claudia i tåget på väg till Cannes.

Vi hittade en affär med väldigt mycket godis! Men dyrt var det - 129 kr/hg

Sen gick vi till ett museum.

Till och med en i personalen ville vara med när vi tog kortet.

Museet hade ett torn där man kunde få panoramavy över Cannes. Och även en bild med franska flaggan!

Slovakiskan Andrea som lämnade oss i söndags. Men vi har planerat att besöka henne i april!

Självklart ville vi se var Filmfestivalen i Cannes utspelade sig.

Carmela och Sandra på röda mattan! :)

Jag och Carmela

Ett av alla handavtryck från det berömda "Walk of fame".

Mera bilder kommer senare... :)

Dagens hojdpunkt

Jag och Carmela har just atit den godaste varma chokladen nagonsin. Som chokladmousse med vispgradde pa. Hur mumsigt som helst! Till pa kopet hamnade vi bredvid ett pensionerat engelskt par som var i Nice pa en veckas semester, sa vi fick en liten pratstund med dom. Engelsman ar sa trevliga! Innan varat supergoda mellanmal var vi och kollade in kladaffarerna i Nice, vi var bland annat in i Hennes & Mauritz som finns har och en annan butik med jattemysiga klader. Dit ska vi ga manga ganger!

Idag pa skolan har vi pratat om skillnaderna mellan olika lander. Bland annat diskuterade vi att Frankrike ar det land dar de har mest semester, medans dom i Kina inte har nagan (betald) semester alls. Valdigt intressant faktiskt att fa reda pa skillnaderna mellan de olika landerna. Vi har fyra kineser i varan klass och jag gillar de verkligen. De ar alltid sa glada, skrattar hela tiden och allt ar sa positivt for dom.

Just nu vantar vi pa Andrea och Claudia for att ga och kopa middag till ikvall. Jag och Carmela funderar pa stekt potatis med agg, typ som pytt-i-panna. Kanske inte sa speciellt, men vi har inte atit potatis pa lange sa det ska bli gott!

Hoppas allt ar bra darhemma!

Nizza - efterlängtade bilder?

Roman, Sandra (båda från Schweiz), moi, Carmela, ryskan som jag glömt bort namnet på och en kille från Mexico :) Det här var alltså i fredags kväll då vi var på den franska middagen.

MONACO - kolla in båtarna!

I Monaco. Här står jag bredvid Sabine från Tyskland och Liliana från Colombia :)

Monaco

Vilken tur att Liliana har en laptop, da kan man vara lite aktivare har!

Igar besokte vi da alltsa Monaco som inte alls var sa stort som jag trodde och inte heller fick vi se Pernilla Wiberg eller nagan annan av vara kanda sportstjarnor fran Sverige :) Men vi var nojda anda, vi promenerade omkring lite och kikade pa palatset dar kungen bor, besokte "gamla stan" och lite annat smatt o gott. Sen pa kvallen satt jag, Carmela, Liliana, Andrea (fran Slovakien) och Claudia (fran Tyskland) inne pa Carmela och Lilianas rum och skrattade nastan ihjal oss at bilder pa bland annat facebook som vi visade varandra.

Ikvall ska vi se Forrest Gump, sa det blir kul!

Salut tout le monde!

Nu har jag äntligen lite mer tid att skriva, våran lärare är sjuk så då har jag chans att vara på datorn när de flesta andra har lektion.

Snart har jag varit här i en vecka, tiden har gått så snabbt, men ändå har det hänt så mycket! I söndags anlände jag på l'Àeroporte Côte d'Ázur vid tvåtiden på eftermiddagen. Jag hade en sån tur för min tremening Pia och hennes man Cheri kom och hämtade mig och bjöd mig även på salad nicoise på en restaurang nära Nice. Vi hann även åka hem en sväng till dom, deras hus var så fint och exakt sådär pittoreskt och mysigt som jag tänkt mig ett hem i Provence. Sen skjutsade Cheri mig till skolans residens där jag bott ända sedan dess. Jag bor på tredje våningen... "the famous third floor" som alla säger. Det har visst varit ganska festligt där i sommar. Jag delar lägenhet med en tjej från Grekland som inte gör så mycket mer än deltar på franska-lektionerna, pluggar på rummet och sover. Hon pratar inte engelska, så det är bra för träning för mig för då måste jag använda franskan! "Granne" med oss bor Carmela, en tjej från Schweiz och Laliana som är colombianska. Båda är verkligen hur trevliga som helst, jag och Carmela har varit på stranden i stort sett varje dag, promenerat i centrum, gått på utflykt till ett berg där man kan få en magnifik utsikt över staden och hunnit med mycket annat smått och gott. Igår var vi ut, jag, Carmela och ett gäng schweizare från våran första dag på skolan då vi gjorde språktestet som skulle bestämma vilken grupp vi skulle hamna i. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om schweizare, de pratar helst sitt hemspråk (schweizisk tyska) i alla fall. Det är lite synd för då förstår jag ingenting! Men Carmela fick vara som min tolk när de andra var för lata för att prata engelska eller franska :P Vi besökte i alla fall den "berömda" puben Waynes och också en annan mysig pub som hade billiga drinkar.

Ikväll ordnar skolan en fransk middag på en restaurang här i Nice, så det ska jag, Carmela, en tyska från våran våning, några schweizare och några fler fara på. Så det blir kul! Då ska vi få smaka på salad nicoise, nån slags pasta och även få en efterrätt!

Imorgon hade vi tänkt besöka Monaco! Det finns en buss som bara tar 2€ för en biljett tur och retur. Billigt eller billigt? :)

Hoppas allt är bra med er därhemma :)
Ganska soliga kramar härifrån Niiice (det är lite mulet här idag!)

Bonjour!

Det är så härligt här i Nice. Tänk att få gå till stranden varje dag efter lektionerna. Hur skönt som helst!

Måste sluta nu, men skriver mer sen! :)

Kräftor är gott

Och jag är mätt.

Jump

Det här har jag gjort idag. Fläcken på byxan är ett minnesmärke från Mirra. Vi har också hunnit med en välbehövlig inventering av Maries kyl, haha :P

Krax krax

Har lyckats dra på mig en förkylning. Det är alltid lika irriterande, men ska väl snart gå över. Kurerar mig med ingefärs- och citronte.

I lördags var jag, Marie och hennes roliga kompis Lena till Helsingborg och shoppade. Först gick vi en stund inne i det supermysiga centrumet. Ganska trånga gator, inte alls stelt och stort som i Skellefteå. Jag fick Marie att testa sushi och det tyckte hon inte alls var så dumt. Vi hittade en chokladaffär som vi blev helt kära i där de sålde makalöst goda chokladpraliner. Sen åkte vi vidare till shoppingcentret Väla som ligger en bit utanför stadskärnan. Tror att det är en av Sveriges största i sitt slag. Där köpte jag i alla fall en ny resväska (en röd en!), en randig blå-svart top och underkläder på H&M, gott nötgodis och lite annat smått och gott.

Igår for vi på en utflykt till Carl von Linnés hemställe Råshult där de serverade jättegod ekologisk buffé. Sockerärtor, ostar, foccacia, kokta morrötter, pesto, hummus, salami, kantarellsoppa, pannkaka. Jag säger bara mums! Haha, fast det var ju lite chockerande när det började krasa inne i munnen och jag spottar ut en - sten. Kanske är nåt man får förvänta sig när det gäller obesprutad mat, haha ;P

På söndagskvällen spelade jag, Marie och Tim Disney-Monopol. Jag har fortfarande ont i magen av allt skrattande :)

Ro utan åror

Hittade en bok här hos Marie, som jag länge velat läsa. Ro utan åror heter den och är skriven av nyhetsankaret Ulla-Carin Lindquist som drabbades av den fruktansvärda nervsjukdomen ALS, inte ens 50 år fyllda. Det var länge sen jag läste en sån bra bok, så otroligt fängslande. Sträckläste den igårkväll.

Men imorgon blir det ingen tid för läsande, då åker vi till Helsingborg! :)

Hägdabygd

Gissa när jag steg upp imorse? Joo, klockan var så mycket som 02.30. Då bar det av med tre väskor i högsta hugg och iväg med bussen till Sergels torg. Därifrån skulle jag vidare till Centralen, vilket inte alls är någon lång sträcka, ändå fick jag sällskap av en gullig kille som inte ville låta mig gå ensam med risk för att någon "mysko utlänning" skulle komma rännandes efter mig. När vi väl var framme undrade han om jag inte kunde lämna resväskan nånstans så jag kunde följa med ut på Stureplan.. haha, tyvärr gick ju inte det :P

Så nu befinner jag mig alltså djupt inne i de småländska skogarna. Men det kommer nog bli en hel massa flängande. Min moster jobbar inte på hela veckan så imorgon ska vi åka till Växjö och senare har vi planerat att shoppa i Helsingborg, besöka Väla och en och annan tur till IKEA lär det nog också bli i och med att det bara ligger en mil bort.

Idag har det dock varit en lugn dag. Var nyss ute promenad med Maries halvgalna hund Mirra och gissa vad vi fyndade? - Jo, en hel drös med kantareller! Mums, det blir svamp-paj senare:)

Jag, Monika och 25 000 andra

Idag är jag mör! Jag och Monika sprang Tjejmilen igår, det var så himla kul och jäklar så mycket folk! Vi höll på att få en chock när vi kom gående över Gärdet och fick syn på den enorma folkmassan. Vi startade i grupp tre, som var tänkt för de som skulle springa på mellan 49 och 53 minuter, men det var många som överskattade sin förmåga, för jag vet inte hur många gående vi var tvugna att sick-sacka oss mellan. Tror att vi sprang i diket hälften av tiden :P Nästa gång blir det antingen grupp 1 eller grupp 2 för oss :) Monika var aningens snabbare än mig med sina 51 minuter och 48 sekunder och jag kom i mål 16 sekunder efter. Mitt mål var att hamna där nånstans kring 50 minuter så jag är väldigt nöjd med tanke på att det inte var så lätt att kuta i trängseln. Till råga på allt började min lins krångla några timmar innan vi skulle springa, så den kastade jag ut och sprang halvt blind på ena ögat, men det gick det också! :)

Just nu är jag hos morbror och har det lugnt och skönt. Ola och Jessica är på jobbet och Isabella och Neo på dagis. Kanske ska jag ta en promenad till Skärholmen centrum snart, där har de allt möjligt att erbjuda, bland annat Panduro hobby! Alltid kul.