Chokladfrossa

image73

Chokladbitar med nötter och frön

4 personer
Dessert · Tid: 10 minuter + minst 1 timme i kylen

Välj de nötter och den torkade frukt du gillar, kakan ska vara fullpackad med allt möjligt.

· 400 g mörk choklad

· 2 dl grädde, havregrädde eller mandelmjölk

· eventuellt 1/2 dl sprit eller likör

· 2 dl hasselnötter (gärna rostad)

· 2 dl mandel/valnötter/cashewnötter (gärna rostade)

· 2 dl pumpafrön

· 1 dl torkade aprikoser (strimlade)

· 1 dl russin

· 1 dl torkade tranbär eller torkade blåbär/körsbär/fikon


Börja med att klä en brödform med smörpapper.
Koka upp vatten i en kastrull på spisen. Ställ en rostfri bunke över kastrullen. Bryt ned chokladen i bunken och rör tills den smält. Rör sedan ned grädde och övriga ingredienser. Vänd ihop och ös sedan upp i den smörpappersklädda formen. Ställ kallt ett par timmar.
Servera i små bitar som godis till kaffet.

Det här var vad jag och Monika bakade igår. Gissa om det blev gott!
Fler gudomliga recept finns på ellematochvin.se

Kommentarer
Postat av: angelica

åh, jag gissar på att det blev gott :) jag har förresten frovat göra den där varma chokladmoussen från chokladboken och jag håller med om den var smaskens ;)

2007-11-21 @ 11:43:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0