Fredag

Jag vill duscha, men det finns inget varmvatten. Frustrerande, men får helt enkelt vänta på att fadern i familjen kommer hem :P Han hade för övrigt försovit sig idag, men kom inte på förrän vid lunch att han inte hade sagt till mig att han inte hunnit vara i ladugården på morgonen. Så djuren var mer än hungriga när jag gav dom foder där vid tolv-tiden.

Tandläkarbesöket igår gick då bra. Efter det blev det en tur på stan, besök på Dallas med Tessan och Pallan och lite "nödvändiga" inköp. Och så fick jag efterlängtat paket från Tyskland! Sandra har äntligen blivit klar med de roliga videorna vi gjorde i Nice. De blev jättebra! Och så skickade hon med cd-skivorna med "tusentals" bilder - jiho!

Ikväll blir det nog currykyckling med kokosmjölk och så är jag supersugen på att baka en kladdkaka som jag såg ett recept på i Elle Mat & Vin. Mums! Hoppas den är lika god som den ser ut.



8 personer
Tid: 20 minuter + 25 minuter i ugn

Muscovadosockret ger kakan en extra rik och fyllig smak, men det går bra att ersätta med farinsocker.

50 g smör
2 ägg
2 dl mörkt muscovadosocker
1/2 dl matolja
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 150°. Smörj en ugnssäker form på 20 diameter och klä den inuti med bakpapper. Smält smör. Vispa ägg och muscovadosocker fluffigt, rör ner smör och olja.

Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver och vänd ner i smeten. Häll ner i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen 20-25 minuter, tills kakan är fast men fortfarande har en lös kärna. Prova med en sticka. Servera med lättvispad grädde. Kakan går också bra att frysa.

Tips! Vill du får kladdkakan extra chokladrik kan du trycka ner 50 g (en halv kaka) mörk choklad och i smeten innan du gräddar den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0